Czechy / miasto

Dworzec Praga Główna, Praga Hlavní Nádraží

Praga Hlavní Nádraží, znany również jako Praga Główna, to nie tylko centralny punkt kolejowy w stolicy Czech, ale także zabytkowy obiekt, który przyciąga uwagę podróżnych i miłośników historii.

pociąg na stacji
České dráhy

Historia Początków Dworca

Pierwsze pociągi przybyły na dworzec w 1871 roku, otwieranym z dumą przez samego Franciszka Józefa I. Otrzymując nazwę Kaiser-Franz-Joseph-Bahnhof, dworzec pełnił rolę końcowego przystanku dla linii kolejowej z Wiednia przez Czeskie Budziejowice. W kolejnych latach sieć połączeń rosła, łącząc Pragę z innymi ważnymi miastami.

Dworzec kolejowy w Pradze perony
Dworzec kolejowy w Pradze perony

Secesyjna Przebudowa

W latach 1901–1909, pod kierunkiem Josefa Fanty, dworzec przeszedł okazałą rozbudowę w stylu secesyjnym. Ta monumentalna przebudowa nadała mu wyjątkowy charakter, który zachwycał podróżnych. Przed dworcem stanął pomnik cesarza Franciszka Józefa I, obecnie znajdujący się w praskim lapidarium.

Główny dworzec kolejowy od strony parku
Główny dworzec kolejowy od strony parku

Przemiany Po Powstaniu Czechosłowacji

Po powstaniu Czechosłowacji w 1918 roku dworzec został przemianowany na Praha Wilsonovo Nádraží, na cześć prezydenta Stanów Zjednoczonych Woodrowa Wilsona. Uznano go za współautora powstającego państwa Czechów i Słowaków. Pomnik cesarski ustąpił miejsca prezydenckiemu, zniszczonemu później na rozkaz Protektora Czech i Moraw Reinharda Heydricha po wypowiedzeniu wojny USA przez Niemcy w 1941 roku.

Dworzec kolejowy w Pradze w środku
Dworzec kolejowy w Pradze w środku

Następne Przemiany Po II Wojnie Światowej

Po zakończeniu II wojny światowej dworzec nosił nazwisko amerykańskiego prezydenta do 1953 roku, po czym powrócił do pierwotnej nazwy, Praha Hlavní Nádraží. Po transformacji politycznej w 1989 roku, choć nazwa oficjalna pozostała, często używana jest także nieoficjalna – Nádraží Prezidenta Wilsona.

Dworzec kolejowy w Pradze w środku
Dworzec kolejowy w Pradze w środku

Nowy Terminal i Okres Komunistyczny

W okresie komunistycznym dworzec przeszedł kolejne zmiany, zyskując nowy terminal, który stanowi dzisiaj główną przestrzeń dla podróżnych. W 1974 roku do dworca dotarło metro, co ułatwiło komunikację międzymiastową. Dawne secesyjne hale, zachowane w pierwotnej formie, obecnie pełnią funkcję wyższej kondygnacji, gdzie znajdują się kawiarnie i księgarnie, tworząc unikalną atmosferę.

Dworzec kolejowy w Pradze korytarze
Dworzec kolejowy w Pradze tunel

Praha Hlavní Nádraží Dzisiaj

Dzisiaj dworzec jest sercem praskiego systemu kolejowego, obsługując setki tysięcy pasażerów rocznie. Choć zmieniał się na przestrzeni lat, to wciąż stanowi niezwykłe miejsce, z którego rozchodzą się trasy do różnych zakątków Czech i Europy.

Podsumowanie

Praha Hlavní Nádraží to nie tylko dworzec kolejowy, ale kawałek historii i architektury. Jego przemiany odzwierciedlają burzliwe wydarzenia XX wieku, a obecnie stanowi kluczowy punkt komunikacyjny w dynamicznym życiu Pragi.

Brak komentarza

    Komentarz

    error: Treść jest zabezpieczona!!