Emilia-Romania / Włochy

Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari we Włoszech

Imola – Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari we Włoszech. Opisujemy jego historię, lokalizację, specyfikacje techniczne, główne wydarzenia wyścigowe, zmiany w bezpieczeństwie, a także szczegółowo omawiamy infrastrukturę i pojemność. Zwracamy uwagę na kluczowe momenty, takie jak pierwszy wyścig motocyklowy w 1953 roku, inauguracja Grand Prix Conchiglia d’oro Shell w 1963 roku oraz powrót Formuły 1 w 2020 roku.

podjazd na torze imola

Historia toru

Początki i nazewnictwo (1953–1988)

Tor Imola został oddany do użytku w 1953 roku jako obiekt przeznaczony głównie do wyścigów motocyklowych, a jego pierwotna nazwa brzmiała Autodromo di Imola Wikipedia. W 1957 roku zmieniono ją na Autodromo Dino Ferrari, upamiętniając syna założyciela Ferrari, Alfreda Dino Ferrariego. W 1970 roku formalnie uczczono również rzekę Santerno, lecz nazwa Dino Ferrari przetrwała do 1988 roku, kiedy to po śmierci Enzo Ferrariego dodano jego imię, tworząc obecną nazwę Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari.

widok na miasto imola

Pierwsze wyścigi Formuły 1

21 kwietnia 1963 roku tor gościł IV Gran Premio Conchiglia d’oro Shell – nieoficjalny wyścig Formuły 1, w którym Jim Clark ustanowił rekord okrążenia wynoszący 1:48.3 (średnia prędkość 166,77 km/h) i zwyciężył w wyścigu. Pomimo entuzjastycznych opinii kierowców, Formuła 1 nie wróciła tu na stałe do 1979 roku, gdy odbył się pierwszy Grand Prix Dino Ferrari, wygrany przez Niki Laudę.

imola boksy

Lokalizacja i charakterystyka

Tor usytuowany jest w miejscowości Imola, w regionie Emilia-Romania, około 40 km na wschód od Bolonii Wikipedia. Unikatową cechą obiektu jest jego antyskrętny (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) układ – rzadko spotykany wśród międzynarodowych torów wyścigowych Wikipedia. Trasa biegnie wzdłuż rzeki Santerno na odcinku paddock, a teren jest delikatnie pofałdowany, co dodaje wyzwaniom technicznym podczas pokonywania zakrętów.

trybuny na imola

Specyfikacje techniczne

Obecna długość toru wynosi dokładnie 4,909 km (3,050 mi), rozciągnięte na 19 zakrętach, które łączą odcinki średnio- i wysokiej prędkości. Obiekt posiada licencję FIA Grade 1, co oznacza, że spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa i może gościć wyłącznie wyścigi Formuły 1 i inne imprezy najwyższej rangi Wikipedia. Powierzchnia toru została wykonana z wysokiej jakości asfaltu, zapewniającego doskonałą przyczepność oraz odporność na ścieranie.

imola

Układ zakrętów

Najbardziej znane odcinki to:

  • Tamburello – dawniej szybki, płaski łuk, który po modernizacjach został zastąpiony chicaną dla poprawy bezpieczeństwa Formula 1 Wiki.
  • Villeneuve i Rivazza – wymagające technicznie, szybkie zakręty, usytuowane na pofałdowanym terenie.
  • Acque Minerali – sektor złożony z szybkich zakrętów o różnym promieniu, testujący precyzję i prewencję błędów.
Autodromo Enzo e Dino Ferrari

Wydarzenia wyścigowe

Formuła 1

Tor był areną Grand Prix San Marino w latach 1981–2006, przyciągając legendy motorsportu i miliony widzów z całego świata. Po przerwie spowodowanej modernizacjami i tragediami z 1994 roku (śmierć Ratzenbergera i Senna), obiekt powrócił do kalendarza Formuły 1 w 2020 roku jako Grand Prix Emilii-Romanii.

graze na imola

Inne serie wyścigowe

Imola gościła również wyścigi MotoGP, World Superbike, a także zawody długodystansowe, jak 500 km Imola oraz 200 Mil Imola dla motocykli. W 1969 roku odbył się tu pierwszy Motocyklowy Grand Prix Narodów, który mimo słabszej frekwencji powrócił w 1973 roku.

Autodromo Enzo e Dino Ferrari

Modernizacje i bezpieczeństwo

W odpowiedzi na wzrost prędkości i tragiczne wypadki w latach 90., przeprowadzono liczne prace:

  • 1970 – budowa Variante Bassa i Variante Alta dla spowolnienia odcinków prostości Wikipedia, l’enciclopedia libera.
  • 1980 – instalacja podwójnej chicane na linii startu-meta i między Rivazzą a pit-lane Formula 1 Wiki.
  • 1994–1995 – znaczne poszerzenie stref bezpieczeństwa, nowe barierki Tecpro oraz zwiększenie powierzchni zbioru piasku.
  • 2019 – kompleksowa modernizacja padoku i trybun, a także systemów logistycznych przed powrotem F1 w 2020 roku.
Autodromo Enzo e Dino Ferrari

Infrastruktura i pojemność

Trybuny i przestrzeń dla widzów

Obiekt dysponuje całkowitą pojemnością 43 500 miejsc siedzących, w tym około 8 500 miejsc w tzw. „głośnej trybunie” przy zakręcie Tamburello Autodromo Imola. Dodatkowo naturalne zbocza wokół Tosa i Rivazzy umożliwiają obserwację wyścigu z naturalnych trybun.

Stadio Romeo Galli

Paddock i udogodnienia

  • Paddock 1: powierzchnia 13 200 m², zdolna pomieścić 6 000 osób podczas eventów targowych i konferencji.
  • Paddock 2: dedykowany strefom teamów i serwisowym, z nowoczesnymi hangarami technicznymi.
  • Sale konferencyjne, restauracje i strefy VIP pozwalają na organizację wydarzeń korporacyjnych i kulturalnych.
Grand Prix Emilii-Romanii Formuły 1

Znaczenie w motorsporcie

Autodromo Enzo e Dino Ferrari należy do najbardziej prestiżowych torów na świecie dzięki swojej bogatej historii, technicznej trudności i zaangażowaniu w bezpieczeństwo. Z dumą przywróciliśmy najważniejszy wyścig Formuły 1 do Emilia-Romagna, wzbogacając kalendarz o unikatową trasę, która łączy tradycję z nowoczesnością.

Brak komentarza

    Komentarz

    error: Treść jest zabezpieczona!!